„Dobrze ukształtowanego dziecięcia trzeba
pilnować, aby równie dobrze rosło,
aby tej pierwiastkowej budowy
nie nadwyrężało, słabych zaś i źle utworzonych
tak należy kierować i
prowadzić, aby te zboczenia sprostować i uchybienia ile
można naprawić”
Jędrzej Śniadecki
Nieustanne i szybkie tempo zmian
zachodzących w środowisku otaczającym człowieka wpływa na niego w sposób niekorzystny. Wynikiem tego są
nerwice, zaburzenia układu krążenia, dolegliwości w zakresie narządów ruchu u
dorosłych, a u dzieci wady postawy.
Wady postawy stały się więc zjawiskiem społecznym,
obejmują znaczny odsetek dzieci i młodzieży, powodują one zatroskanie rodziców
(opiekunów), absorbują pedagogów i wychowawców.
Szczególnie niepokojące pod względem
dewiacji posturalnych są tzw. okresy krytyczne charakteryzujące się
przyspieszonym wzrastaniem. W okresie szkolnym należy zwrócić szczególną uwagę
na dwa okresy krytyczne posturogenezy. Pierwszy z nich przypada na wiek 6-7 lat
i związany jest z radykalną zmianą dotychczasowego trybu życia dzieci
(przebywanie w pozycji siedzącej w ławce kilka godzin dziennie).
Drugi
okres krytyczny posturogenezy związany jest ze skokiem pokwitaniowym
(dziewczęta -11-13 lat, chłopcy - 13-14 lat). W tym okresie następuje
intensywny przyrost długości kończyn dolnych i tułowia, zmiana proporcji ciała
oraz dotychczasowego układu środków ciężkości. Pojawiają się objawy fizycznego
i psychicznego zmęczenia dziecka, postawę cechuje niedbałość i wiotkość.
Przeciwdziałanie powstawaniu wad postawy staje
się więc bardzo ważnym problemem nie tylko z punktu widzenia estetyki, ale
przede wszystkim ze względu na wpływ jaki ma postawa na funkcjonowanie całego
organizmu. W związku z tym zasadne i celowe wydaje się podjęcie systematycznych
działań w celu zapobiegania wadom postawy u dzieci i zminimalizowanie
wymienionych wcześniej zagrożeń i przykrych konsekwencji zdrowotnych.
Odpowiednio dobrany ruch, pod względem charakteru, miejsca i siły oddziaływania
stał się więc obecnie jednym z czynników wyrównawczych bądź korekcyjnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz